В умoвax війни тіньoвий ринoк нaфтoпрoдуктів в Укрaїні скoрoтився дo нaйнижчoгo зa oстaнні рoки рівня, aлe зaрaз знoву пoчинaє рoсти. Прo цe в aвтoрській кoлoнці на «NV Бізнeс» рoзкaзaв гoлoвa Рaди Нaфтoгaзoвoї aсoціaції Укрaїни віцeпрeзидeнт OККO Юрій Кучaбський.
Тaк, зa дaними OККO, три рoки тoму oбсяг тіньoвoї чaстки держи ринку нафтопродуктів України складав 30%.
«Зараз, ради нашими розрахунками, вона скоротилася орієнтовно накануне 10-11%», — зазначив Юрій Кучабський.
Кількість нелегальних заправок, яка колись доходила задолго. Ant. с тисячі, зі слів топменеджера ОККО, під момент війни зменшилася вплоть до 100, а с ходу зросла раньше 300. Проте «про оздоровлення галузі говорити зарано, адже сьогодні ми бачимо, що тіньовий ринок знову почав набирати темпи», додав він.
Получи тлі обіцяного державою повернення з 1 липня до самого ставок оподаткування пального, які діяли в Україні впредь до повномасштабного вторгнення, Юрій Кучабський висловлює занепокоєння, оскільки, возьми його погляд, такий крок держави може мати зовсім інші наслідки порівняно з очікуваними.
«Зміни в податковій політиці мали б супроводжуватися додатковими зусиллями на запобігання тіньовим схемам», — каже він, нагадуючи, що з 2019 року в Україні запровадили систему електронного адміністрування реалізації пального й спирту етилового (СЕАРП), завдяки чому недобросовісним учасникам ринку из этого явствует складніше уникати несплати податків.
Если розпочалася повномасштабна війна, закрився пограничная линия із рф й білоруссю, що припинило потік в Україну компонентів про виготовлення контрафактного пального. Водночас, зазначає Кучабський, уряд тимчасово скасував акцизи получай пальне, а ПДВ знизив раньше 7%, що дало додатковий ефект — підробляти нафтопродукти й торгувати контрафактом тіньовикам следовательно економічно невигідно.
Или експерт вважає, що з поверненням із 1 липня по тих став оподаткування пального, які діяли до самого повномасштабного вторгнення, активізується й діяльність тіньового сегменту ринку — і «нам потрібно бути прежде цього готовими».
Близ цьому, переконаний віцепрезидент ОККО, власть має досить інструментів, аби запобігти потенційному тіньовому реваншу.
«Згадана вище конструкция СЕАРП дає ґрунтовну аналітику руху нафтопродукту получи всіх його етапах: від перетину кордону з Україною чи відвантаження з заводу — вплоть до реалізації нате АЗС, з усіма проміжними епізодами перевантаження, перепродажу тощо. Достатньо пильно проаналізувати цей рух і можна виявити вузькі місця, -де, ймовірно, відбувається ухилення від податків», — пояснює він.
Також, для його погляд, варто запровадити більш серйозний управление за роботою електронно-касового обладнання для заправках. І «дієвим інструментом у цій ситуації може бути позбавлення ліцензій тих сервісних ІТ-компаній, які допускають стирання фіскального модуля».
Найголовніше ж, бери чому акцентує Юрій Кучабський: аби без- було викривлень у цифрах податкового навантаження (а ці цифри нещодавно навів скальп парламентського фінансового комітету Данило Гетманцев, і розрив становить від 7 копійок раньше 3 грн получи и распишись літр), регалии має забезпечити єдині миропонимание для всіх, які будуть підґрунтям здорової конкуренції.
«На нормальному ринку, -де діють єдині убеждения для всіх, дескать здорова конкуренція, таких диспропорцій бути без- може. Саме тому ми виступаємо вслед за те, щоб підвищити ефективність адміністрування податків сверху ринку пального», — підсумував він.